چگونه با کودک لجباز خود رفتار کنم؟

 مدت زمان مطالعه: دو دقیقه

جمع‌آورنده: زهرا کاظمی

هشت راهکار در مقابل لجبازی کودک خود

مراجعی داشتیم که کودک در حین بازی دائما برای هرموضوعی لجبازی یا مخالفت می‌کرد.برای کوچکترین مسائلی نیاز به جنگ داخلی بود که در نهایت والدین از موضع خود پایین آمده و تسلیم خواسته کودک می‌شدند.اما این بزرگترین اشتباه والدین است.زیرا کودک نباید از این طریق به خواسته‌های خود برسد.در ادامه این مطلب ۸ راه را به شما معرفی می‌کنیم تا با تعدادی راه حل از روانشناسان و مشاوران راهکارهای مناسب لجاجت کودکان آشنا شوید:

همیشه به یاد داشته بشید که لجبازی دو حریف دارد و یک طناب که در این بین کشیده می‌شود.اما اگر از طرفی این طناب رها باشد دیگر این مسابقه برگزار نخواهد شد.

۱- به کودکتان گوش دهید

اگر کودکتان فرصت این را پیدا نکند یا احساس کند حرف او شنیده نمی‌شود این لجبازی و مخالفت ادامه پیدا خواهد کرد.پس به او نزدیک شوید و اجازه دهید تا نظر او هم شنیده شود و اورا به یک مکالمه سالم دعوت کنید.

۲- دستور مستقیم ندهید

تا جاییکه ممکن است، به فرزندتان دستور مستقیم ندهید.فرصت انتخاب‌های مختلف به او بدهید.

2

۳- با او ارتباط نزدیک برقرار کنید.

با نزدیک شدن به کودکتان می‌تواند از لجبازی کردن با شما کوتاه بیاید.برای نزدیک شدن به کودکتان او را در آغوش بگیرید در کنار او بنشینید و با او بازی کنید.

۴- به او حق انتخاب دهید.

حق انتخاب کودکتان نه خیلی زیاد باشد و نه به او امر و نهی کنید.اجازه بدید برای مسائلی او حق انتخاب محدود داشته باشد.مثلا اگر در لباس پوشیدن مخالفت می‌کند به او حق انتخاب دهید تا بین سه مورد یک مورد را انتخاب کند.

۵- آرامش خودتان را حفظ کنید.

فراموش نکنید شما نباید مانند کودک خود سرو صدا و لجبازی کنید و فقط بخواهید امر و نهی کنید و در درنهایت به جنجال و سروصدا برسید.شما باید بالغانه کودک خود را در مسیردرست قرار دهید.بهترین راه حل پرت کردن حواس کودک خود است.

۶- از چشمان کودک خود به دنیا نگاه کنید.

سعی کنید خودتان را به جای کودکتان بگذارید و احساسات آنهارا درک کنید.شاید بتوان با پیدا کردن را حل‌های دیگری مشکل اصلی کودکتان را برطرف نمایید.

۷- کودک خود را تشویق کنید.

پس از توافق در موضوع اگر از سمت کودک شما همکاری‌ای انجام شد او را تشویق کنید و به او پاداش دهید.

3

۸- به خودتان رجوع کنید.

بخشی از لجاجت از طریق ژنتیکی به کودک منتقل می‌شود و بخش دیگرآن به صورت اکتسابی است.به گونه‌ای که باید در رفتار خود کمی عمیق‌تر شوید.قطعا این لجبازی را کودک شما از شما دیده و آموخته است.حساسیت بیش از اندازه والدین مسبب بروز لجبازی در کودک خواهد شد.https://www.momjunction.com/articles/effective-ways-to-deal-with-stubborn-kids_0076976/#gref

با کودکان خود مدارا و مذاکره کنید و اجازه دهید کودکانتان احساس کنند شنیده می‌شوند وبه خواسته ها و علایقشان احترام گذاشته می‌شود.به آنها بیشتر توجه کنید انها برای شناخت شما هرکاری را امتحان خواهند کرد.

این مطلب را برای دوستانتان و دیگر والدین ارسال کنید، از تجربیات خودتان با ما بگویید و نظراتتان را با ما به اشتراک بذارید و در شبکه های اجتماعی مارا نیز دنبال کنید.

/*

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*/