المپیاد جهانی روباتیک

المپیاد جهانی روباتیک رویدادی علمی، فناورانه و آموزشی برای نوجوانان و جوانان سراسر جهان است تا بتوانند از این طریق مهارت حل مسأله و خلاقیت را در خود پرورش دهند. برای حل چالش‌های روباتیک، تلفیقی از دانش، مهارت، مهندسی، ریاضی و برنامه‌نویسی کامپیوتری به کار گرفته می ‌شود. قدرت ابزار LEGO MINDSTORMS سبب شد تا کمپانی WRO به فکر برگزاری رویدادی علمی بیفتد. رویدادی که تنها ابزار شرکت در آن EV3 است. مسابقات WRO اولین بار در سال ۲۰۰۴ و با شرکت ۱۲ کشور آغاز شد. از این تاریخ هر سال المپیاد جهانی در کشورهای مختلف برگزار می‌ شود. در سال‌های اخیر تعداد کشورهای حاضر در مسابقات به بیش از ۶۷ کشور با مجموع ۲۵۰۰۰ تیم رسیده است. تیم های ایرانی نیز از سال ۲۰۰۶ در این مسابقات حضور چشمگیری داشته‌اند و در این سال‌ها موفق به کسب رتبه‌های سوم، پنجم، هشتم، دهم، دوازدهم و سیزدهم شده‌اند.

بخش‌های مختلف المپیاد جهانی روباتیک

یک رقابت مبتنی بر چالش است. دانش‌آموزان باید یک ربات مستقل را طراحی، بسازند و برنامه‌ریزی کنند که بتواند چالش‌های خاصی را در یک زمینه حل کند. از آنجایی که چیدمان زمین بازی در هر دور به صورت تصادفی تنظیم می شود، ربات باید بتواند تصمیمات خود را در طول اجرا بگیرد.

IMG_1190

(رده سنی ۱۱ تا ۱۹ )
در دسته بندی RoboSports یک بازی سرگرم کننده و هیجان انگیز را معرفی می کنیم که در آن دو تیم هر کدام دو ربات مستقل در زمین دارند که یک بازی ورزشی را انجام می دهند. ربات باید از قطعات LEGO، از جمله پردازشگر، موتورها و حسگرها ساخته شود. موضوع بازی ورزشی هر ۳ یا ۴ سال یکبار تغییر می کند و بازی فعلی تنیس دوبل است. هر سال تغییرات کمی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای ادامه توسعه روبات های خود ایجاد می شود.

IMG_1146

دسته نوآوران آینده یک رقابت پروژه محور است. دانش آموزان راه حل نوآورانه خود را در رابطه با موضوع آن سال با استفاده از روبات می سازند. هیچ محدودیتی در استفاده از قطعات وجود ندارد. این شامل انتخاب آزادانه کنترلرها، موتورها، سنسورها و غیره است. تیم ها پروژه و مدل ربات خود را در روز مسابقه به گروهی از داوران ارائه خواهند داد. داوران نه تنها راه حل ربات را درجه بندی می کنند، بلکه به جنبه های نوآوری و کارآفرینی نیز توجه خواهند کرد.

IMG_1064

(رده سنی ۱۴ تا ۱۹ سال )
یک دسته بندی هیجان انگیز برای دانش آموزان بزرگ تر ایجاد کردیم. با این قالب جدید، می‌خواهیم چالش تحقیقاتی فعلی را وارد مدارس کنیم و با حل مشکلات دنیای واقعی، یک گردش کار مهندسی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم. تیم ها می توانند از هر ربات، کنترلر و موادی که مطابق با مقررات باشد استفاده کنند. بازی هر ۳ یا ۴ سال یکبار تغییر می کند و بازی فعلی تماماً در مورد رانندگی خودکار است. چالش این است که روباتی با فرمان خودکار بسازید که بتواند به طور مستقل در یک مسیر حرکت کند. هر سال تغییرات کمی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای ادامه توسعه روبات های خود ایجاد می شود.

IMG_1458

اخبار و گزارشات

بیستمین المپیاد جهانی روباتیک wro2023

بیستمین المپیاد جهانی روباتیک – WRO ۲۰۲۳- در تاریخ ۷ نوامبر – ۱۶ آبان ۱۴۰۲- در شهر پاناما سیتی در کشور پاناما برگزار گردید در این رقابت‌ها ۲۶۱۵ نفر از ۹۳ کشور دنیا و در قالب ۴۵۱ تیم دانش‌آموزی شرکت داشتند این رقابت‌ها علاوه بر تقویت مهارت‌هایی مانند حل مساله، برنامه‌نویسی و … فضایی مناسب […]

مسابقات انتخابی بیستمین المپیاد جهانی روباتیک در شیراز برگزار شد

مسابقات انتخابی بیستمین المپیاد جهانی روباتیک در شیراز برگزار شد مسابقات انتخابی گروه‌های برگزیده برای مسابقات جهانی روباتیک WRO۲۰۲۳ در شهر شیراز برگزار شد. رقابت در بین گروه ها در سه دسته F&M, RoboMission Elementary,RoboMission Junior, RoboMission Senior, RoboSports برگزار شد. در این رقابت مسابقه دهندگان از شهرهای تهران, شیراز, زنجان, کرمان, سمنان, قزوین, نیشابور, […]

توضیحات بازی جورچین نوروز 99

با کارت‌های بازی جورچین 2 بازی مختلف به شرح زیر قابل اجرا است: 1) بازی حافظه: در ابتدا کارت‌ها را بُر زده و همه‌ی آن‌ها را از پشت روی زمین بچینید. هر بازیکن در نوبت خود، اجازه دارد دو کارت را برگرداند به طوری که همه‌ی بازیکن‌ها تصویر روی کارت‌ها را ببینند. دو حالت ممکن […]

گالری تصاویر